Máme tu dilema, jenž pěkně trápí dnešní řidiče. Neboť máme auta, buď s manuální převodovkou, nebo s převodovkou automatickou. Já osobně se přikláním tedy k manuálu, protože jsem na něj byla naučená a když jsem náhodou dostala do ruky automat, nedopadlo to nejlíp. Prostě autoškola se vším všudy. Naučíte se pracovat se spojkou, řadit. Což dle mého názoru je velmi důležité, abyste získaly řidičský um. Dnes si tu samozřejmě rozebereme obě možnosti, takže se nemusíte bát, na automat se taky dostaneme.
Ale začneme starým dobrým manuálem. Dle wikipedie je manuální převodovka vícestupňová převodovka, u které o volbě konkrétního převodového stupně rozhoduje obsluha. To znamená, že řadíte vy a jen vy sami. Když se chcete rozjet, musíte zařadit jedničku, dále dvojku a tak dál, však to jistě znáte. Prostě je to práce, kterou děláte vy. S řazením je také spojen pedál spojka. Při řazení musí být tento pedál v záběru. Takže abyste se vůbec rozjeli, musíte udělat dvě věci naráz. A spojka vyžaduje precizní ovládání, chce to cit. Hodně žáků v autoškole zápasí právě se spojkou. Někteří se však křiku učitele mohou vyhnout. Dnes už existují autoškoly, které učí rovnou na automat.
Stále více stoupá počet zájemců o takový řidičák, ačkoli po absolvování takový řidič nesmí řídit manuál. No není lepší si udělat klasický a moct řídit obě možnosti? Wikipedie říká, že automatická převodovka je převodovka, která při jízdě samočinně mění převodové stupně. To znamená, že automatická převodovka má v autě tři základní funkce. A to znásobit a převést točivý moment od spalovacího motoru ke kolům, zajistit rozjezd vozidla bez ovládání spojky, tedy jen zmáčknutím plynu a vhodně zvolit a zařadit převodový stupeň. To znamená, že v autě s automatickou převodovkou neřadíte vy, ale auto za vás. Rovněž také máte k dispozici jen dva pedály, a to brzdu a plyn. Je to tedy menší práce pro vás. V koloně k nezaplacení, to tedy uznávám. Tak jak byste si vybrali vy? Řízení se vším všudy, nebo jen taková pohoda bez zbytečných starostí?